Liikenneuudistus tikunnokassa
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) piti aiemmin päivällä tiedotustilaisuuden johtamansa ministeriön kaavailemasta liikenneuudistuksesta. Osa järjestelyihin liittyvistä kysymyksistä sai vastauksen, mutta uusiakin heräsi.
Vastoin aikaisempia käsityksiä, seuranta ei olisi pakollista, vaan maksut olisivat aluksi aikaan perustuvia. Myöhemmin tähän tulisi mukaan kilometriperusteinen malli. Myös paikannukseen perustuvan maksun voi valita omasta tahdostaan. Esitettyjen arvioiden mukaan se hyödyttäisi eniten vähän ajavia. Maksun suuruuteen vaikuttavat toki myös auton hiilidioksidipäästöt.
Keskeistä uudistuksessa on autoveron poisto. Sen on arvioitu hyödyttävän eniten uusien autojen ostajia, koska verot muodostavat merkittävän osan uuden auton hinnasta. Toisaalta myyjät tuskin laskevat hintoja koko veronalennuksen verran, sillä kauppa kävisi kuitenkin. Häviäjiä olisivat käytetyillä autoilla ajavat, koska veron poistaminen alentaisi autojen arvoa. Samasta syystä uusien ja käytettyjen autojen kauppapaikoilla saattaa soida ovisummeri harvemmin seuraavat kuukaudet tilanteen epävarmuuden takia, eivätkä ihmiset välttämättä hanki tai vaihda autoa, jos sen arvo on vaarassa laskea. Faktisestihan auton arvo laskee heti, kun se rullataan kaupasta ulos. Vanhojen ja halpojen autojen kauppaan uudistus ei vaikuttaisi: kaverilta ostettu 1500 euron takavetobemmi maksaa saman verran myös uudistuksen jälkeen.
Kysymysmerkki jäi edelleen lauseen perään: “miten uudistus vaikuttaa autoilun hintaan syrjäseudulla sekä syrjäseutujen teiden ylläpitoon?”
Liikenneverkkoyhtiön osakkeista enemmistö tulisi valtion omistukseen, loput maakunnille.Osakkeiden myynnistä voisi päättää ainoastaan eduskunta. Jotain on kai opittu Carunan tapauksesta.
Ulkomaiset autot joutuvat maksamaan tienkäytöstään, mikä on oikein. Tällä hetkellä ulkomainen rekkaliikenne hyödyntää Suomen tieverkostoa ilmaiseksi. Ne eivät välttämättä edes tankkaa täällä. Se on oikeus ja kohtuus.
En vastusta periaatteellisista syistä tätä uudistusta. Tiedostan, ettei nykymallilla voida jatkaa enää kovin pitkään, mutta haluan kestävän ratkaisun pitkälle tähtäimelle. Tästä syystä virinnyt keskustelu on välttämätön. Tärkeintä on se, että järjestelmä toimii, eivätkä autoilun kustannukset kasva nykyisestä. Tieinfran ylläpidon on jatkossakin jatkuttava vähintään nykyisellä tasolla, koska se mahdollistaa elinkeinojen harjoittamisen ja kehittämisen sekä yhdistää laajan maan alueet toisiinsa.
Linkkejä:
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005052478.html
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005051749.html
http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005051590.html
http://www.hs.fi/autot/art-2000005051961.html
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/jaskari-liikenteen-perusmaksu-ei-voi-olla-kaikille-sama/k94W888z
Nykyisen autoveron voi kiertää sillä ettei omista omaa autoa ja tulevassa uudistuksessakin maksun voi kiertää jättämällä auton hankkimatta. Tosin julkisen liikenteen heikkeneminen esimerkiksi täällä Jyväskylässä, pakottaa miettimään oman auton hankkimista. Pitäisi kuitenkin ensin ajaa hirmu kallis ajokortti jamuutenkaan ei olisi varaa kuin johonkin vanhaan ja halpaan päästö hirmuun, joten itseä ei edes ajokortin hankkiminen kiinnosta. Mutta jos linkkiliikenne Jyväskylässä tästä vielee surkenee tai loppuu kokonaan, on auton hankkiminen pakollista, toisaalta auton hankinta tulee eteen jos tarjotaan työpaikkaa jostain päin Keski-Suomen maakuntaa tai sen lähialueilta sillä junalla kohta tuhkin pääsee ajelemaan muualla kuin kehäradalla ympyrää. Jos taas haluaa nauttia julkisesta liikenteestä, niin paras olisi varmaa muutta pois Suomesta vielä kun se on mahollista.
Ilmoita asiaton viesti
Sehän siinä onkin ongelmana, että auto monelle välttämättömyys. Eikä tarvitse asua edes syrjäseudulla.
Ilmoita asiaton viesti